Στέλιος Κρητικός: «Η οργάνωση της παραγωγής και η διαχείριση της ποιότητας και των προϊόντων θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα για τους κατασκευαστές αλουμινίου»

Ο Στέλιος Κρητικός, Μηχανικός & Co-Owner Avantech, μιλά στο alumini για την επιρροή της 4ης βιομηχανικής επανάστασης στην κατασκευή αλουμινίου και τις απλές αλλαγές που μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην παραγωγή.

Συνέντευξη στην Αλεξία Καλογεροπούλου

Ποιες είναι οι κυρίαρχες νέες τεχνολογίες που αφορούν σήμερα τους κατασκευαστές αλουμινίου;

Το αλουμίνιο είναι ένα κομμάτι της βιομηχανίας. Έχουν αναπτυχθεί τεχνολογίες για τη βιομηχανία, σε γενικότερο πλαίσιο, ώστε η παραγωγή να γίνεται πιο γρήγορα. Ως τώρα είχαμε εστιάσει στις αυτόματες γραμμές. Στη λεγόμενη 4η βιομηχανική επανάσταση, αυτό που έχει αλλάξει είναι ότι, σε σχέση με το παρελθόν, υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες και δικλείδες ασφαλείας για την κατάσταση των μηχανών κατά την ώρα λειτουργίας τους. Υπάρχει πληροφόρηση, για παράδειγμα, σχετικά με το αν η μηχανή χρειάζεται σέρβις, αν λειτουργεί καλά ή αν αναμένεται να προκύψει κάποιο πρόβλημα. Ένα απρόβλεπτο πρόβλημα σημαίνει μικρότερη παραγωγή και μεγαλύτερο κόστος.

Σε αυτόν τον τομέα το αλουμίνιο έχει μείνει πίσω, μια δεκαετία σχεδόν, δεν έχει καταφέρει να εισαγάγει ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι των νέων τεχνολογιών. Παραμένει σε μια ημιαυτόματη διαδικασία, όπου υπάρχει ο μάστορας και κάποια μηχανήματα που βοηθούν σε κάποια σημεία. Δεν είναι εύκολο να γίνει βιομηχανοποιημένο προϊόν το αλουμίνιο, γιατί παρουσιάζει τεχνικές δυσκολίες και ιδιαιτερότητες που χρειάζονται ανθρώπινη παρέμβαση. Ωστόσο, ένα σύγχρονο εργοστάσιο που παράγει αλουμίνιο μπορεί να ανεβάσει το ποσοστό των μηχανών που χρησιμοποιεί από 20 σε 40 τοις εκατό, ανεβάζοντας, ταυτόχρονα, την παραγωγική του ικανότητα.

Πρακτικά πώς μεταφράζεται αυτό; Πώς μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτή την τεχνολογία ο κατασκευαστής αλουμινίου;

Μεταφράζεται σε μηχανές που τεμαχίζουν τη βέργα στις σωστές διαστάσεις, σε άλλες μηχανές οι οποίες παίρνουν το τεμάχιο και το επεξεργάζονται, ώστε να  έχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία, όπως τρύπες και άλλα, ώστε να είναι έτοιμο να προσαρμοστεί.

Η ιδιαιτερότητα του αλουμινίου είναι ότι πρόκειται για ένα προϊόν που δεν έχει επαναληψιμότητα, έχει άλλες διαστάσεις κάθε φορά, άλλες τροποποιήσεις, και όλες αυτές οι διαφορετικές μορφές που παίρνει είναι ο εχθρός της αυτοματοποίησης.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν τεχνικές που χρησιμοποιούνται σε ανεπτυγμένες βιομηχανίες και μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο αλουμίνιο, όπως, για παράδειγμα, έτοιμα συστήματα που αφορούν την ποιότητα και δίνουν τη δυνατότητα ιχνηλασιμότητας του προϊόντος. Υπάρχουν τεχνολογίες που δεν είναι ιδιαίτερα ακριβές και αφορούν την αναγνώριση κάθε τεμαχίου, τη γρήγορη τιμολόγηση και τη διαχείριση αποθηκών, που χρησιμοποιούνται ελάχιστα ως καθόλου στον κλάδο παρά τα οφέλη τους. Για παράδειγμα θα μπορούσε να υπάρχει ένα barcode, ένα RFID, που θα επιτρέπει να γνωρίζουμε το ιστορικό του προϊόντος και να διευκολύνει τη διαχείριση της παραγωγής. Η ιχνηλασιμότητα, είτε παράγει κανείς είτε εμπορεύεται, είναι πολύ σημαντική γιατί αν προκύψει μια απαίτηση από κάποιον πελάτη για ένα ελαττωματικό προϊόν, είναι εύκολο να βρεθεί η παρτίδα και να λυθεί άμεσα το πρόβλημα.

Πώς ερμηνεύετε αυτή την «αργοπορία» του κλάδου στην υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών;  

Η βασική πηγή του προβλήματος είναι ότι όλες οι επιχειρήσεις των κατασκευαστών αλουμινίου είναι μικρές και δεν έχουν μεγάλο ανθρώπινο δυναμικό. Επιπλέον, όπως ανέφερα και προηγουμένως, η αγορά του αλουμινίου στην Ελλάδα είναι μια ιδιαίτερη αγορά, όπου δεν υπάρχει τυποποίηση. Τυποποίηση σημαίνει ότι ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής έχει κατηγοριοποιηθεί με συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντος και επιτρέπει στις εταιρείες να μπουν σε οικονομίες κλίμακος, να αναπτυχθούν και να στελεχωθούν σωστά. Και όταν μια εταιρεία μπορεί να στελεχωθεί σωστά και έχει μεγαλώσει οικονομικά, μπορεί να αγοράσει τεχνολογίες που αφορούν την ποιότητα και την ταχύτητα της παραγωγής, δυο έννοιες που είναι άμεσα συνυφασμένες, αφού μέσω του ποιοτικού ελέγχου μπορεί να γίνει εγκαίρως αντιληπτό ή να προβλεφθεί ένα πρόβλημα και να αντιμετωπιστεί άμεσα, ώστε να σωθεί η παραγωγή και να μην υπάρξει καθυστέρηση. Η ποιότητα, επομένως, αφορά όλη την αλυσίδα παραγωγής.

Υπάρχει λύση σε αυτό; Υπάρχει τρόπος να βοηθηθούν οι κατασκευαστές αλουμινίου;

Θα μπορούσαν να βοηθηθούν αν υπήρχε μια πρωτοβουλία κάποιου, ο οποίος θα συγκέντρωνε τις απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνουν σε μια πλατφόρμα, ώστε να μπορεί κάποιος με μικρότερο κόστος να εφαρμόσει ορισμένες από τις νέες τεχνολογίες που προανέφερα.

Συμβάλλουν, κατά τη γνώμη σας, οι νέες τεχνολογίες στη βιώσιμη ανάπτυξη και στην αύξηση του κύκλου ζωής των κτιρίων;

Το ενεργειακό αποτύπωμα στη μεταποίηση είναι πολύ μικρό. Μια μέση εταιρεία παραγωγής αλουμίνιου καταναλώνει ηλεκτρική ενέργεια όσο δυο νοικοκυριά. Δεν έχει πετρέλαιο, δεν έχει απόβλητα, όλα τα απόβλητα ανακυκλώνονται. Στην μεταποίηση το ενεργειακό αποτύπωμα είναι ούτως ή άλλως αμελητέο. Αυτό που άλλαξε σημαντικά την κατάσταση, κατά τη γνώμη μου, είναι η ζήτηση για προϊόντα υψηλότερων  προδιαγραφών άρα και υψηλότερων επιδόσεων ακόμα και απέναντι σε δύσκολες κλιματικές συνθήκες.

Υπάρχει κάποια τεχνολογία που θεωρείτε πιο σημαντική;

Νομίζω ότι η χρυσή λύση είναι η σωστή χρήση ενός συνόλου πραγμάτων. Μικροπράγματα που κάνουν τη διαφορά.

Τι θα μπορούσε να κάνει στην πράξη ένας κατασκευαστής αλουμινίου, στο μέτρο του δυνατού, για να βελτιώσει την παραγωγή του;

Να επωφεληθεί από τα προϊόντα που του παρέχουν οι κατασκευαστές μηχανών. Δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να αγοράσεις custom λύσεις. Ο πιο εύκολος τρόπος είναι η απόκτηση software αλλά και πάλι θα πρέπει να διαθέσει κανείς κάποια χρήματα για να δημιουργήσει μια πλατφόρμα και θα χρειαστεί, επίσης, έναν σύμβουλο για να στήσει την πλατφόρμα.

Θα πρέπει σίγουρα να ψηφιοποιήσει το γραφείο του, ώστε να είναι πιο γρήγορη η παραγωγή, πιο εύκολη η διαχείριση της πληροφορίας και η μεταφορά της από άνθρωπο σε άνθρωπο και η αναζήτηση ιστορικού. Έτσι, ο κατασκευαστής θα είναι πιο ξεκούραστος και πιο παραγωγικός. Έπειτα μπορεί να αρχίσει να οργανώνει την παραγωγή από πιο απλά πράγματα, όπως είναι η καθαριότητα. Πολλοί συνάδελφοι δεν τηρούν ούτε τα στοιχειώδη όσον αφορά την καθαριότητα και την ασφάλεια ή την  αρχειοθέτηση και την αποθήκευση πρώτων υλών. Δε χρειάζεται η 4η βιομηχανική επανάσταση για να βάλει κανείς τάξη στο γραφείο του.

Πρώτα θα στήσει το μάνατζμεντ και την αποθήκη με το software και μετά θα ασχοληθεί  με την παραγωγή.

Οι αρχιτέκτονες χρησιμοποιούν περισσότερο τις τεχνολογίες της 4ης βιομηχανικής επανάστασης;

Όλα τα έργα που είναι στο επίπεδο του Πύργου Πειραιά και άνω έχουν χρησιμοποιήσει, λίγο ως πολύ, όλες τις διαθέσιμες σύγχρονες τεχνολογίες, από τον σχεδιασμό ως την παραγωγή. Αλλά έχουν μεγάλο προϋπολογισμό που πηγαίνει σε μεγάλες εταιρείες, οι οποίες συνήθως δεν είναι ελληνικές.

Υπάρχει ένας διάχυτος φόβος από κάποιους αρχιτέκτονες, αναφορικά με τον ρόλο που θα διαδραματίσει η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μελλοντικά στο επάγγελμά τους. Ποια είναι η γνώμη σας για αυτό; 

Στο μέλλον πολλοί θα παριστάνουν τους αρχιτέκτονες, ακόμα και άνθρωποι που δεν είναι. Η πραγματική αξία του αρχιτέκτονα, ωστόσο, που ακόμα δεν μπορεί να την πάρει το ΑΙ, είναι η δυνατότητά του να κάνει ένα κτίριο λειτουργικό. Το AI παρέχει ιδέες αλλά δεν μπορεί να υποκαταστήσει την τριβή του αρχιτέκτονα με το κτίριο, τις δυνατότητές του να ανταποκριθεί στις ανάγκες των χρηστών. Οι σύγχρονοι, έξυπνοι άνθρωποι θα υιοθετήσουν τις τεχνολογίες του ΑΙ. Αν δε θέλεις να πάρει το AI τη δουλειά σου, θα πρέπει να το χρησιμοποιήσεις.

Στέλιος Κρητικός
Μηχανικός, Co-Owner Avantech

 

Ο Στέλιος Κρητικός γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Είχε καταλάβει από μικρή ηλικία την αγάπη του για τον σχεδιασμό και την επίλυση απαιτητικών προβλημάτων στατικής και μηχανικής φύσεως. Έτσι, ολοκληρώνοντας τις σπουδές του στο τμήμα Πολιτικών Δομικών έργων, είχε την ευκαιρία να δουλέψει σε μελέτες Ολυμπιακών έργων.

 

Στο διάστημα αυτό, και έχοντας την πρώτη ολοκληρωμένη και πολύ εντατική επαφή του με το κομμάτι του ηλεκτρονικού σχεδιασμού, ανακαλύπτει τη δυναμική που έκρυβε μέσα του ο σχεδιασμός, αποκτώντας πλέον μια καθαρή «ματιά» στη δυναμική εξέλιξή του στο άμεσο μέλλον.

 

Έχοντας συλλέξει μια πολυετή εμπειρία πλέον και εξειδικευμένη γνώση στη μελέτη και στον σχεδιασμό κτηριακών κατασκευών, αρχίζει να δημιουργεί το δικό του όραμα, μια εταιρία επικεντρωμένη στον σχεδιασμό ειδικών συστημάτων υαλοπετάσματος και συστημάτων σκίασης.

 

Έτσι, το 2010 και κόντρα στην οικονομική πραγματικότητα της Ελλάδας εκείνης της περιόδου, γίνεται συνιδρυτής της Avantech, μιας εταιρίας που βασικός της πυλώνας είναι η κατασκευή όψεων κτηρίων. Σε λίγα μόλις χρόνια, καταφέρνει να εδραιωθεί στον χώρο της κατασκευής, τόσο με έργα στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Σήμερα, έχει δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα στον χώρο της παραγωγής και της κατασκευής, με μία σύγχρονη μονάδα στην παραγωγή και διαχείριση προϊόντων αλουμινίου.