Χριστίνα Πλαΐνη & Νικολέττα Δρίτσα: Οι εταιρείες αλουμινίου προσφέρουν πλέον εξειδικευμένες κατασκευές
Η Χριστίνα Πλαΐνη, Αρχιτέκτων-Μηχανικός, και η Νικολέττα Δρίτσα, Αρχιτέκτων Εσωτερικού Χώρου, ιδρύτριες του αρχιτεκτονικού γραφείου 3, που δραστηριοποιείται από το 2004 με ειδίκευση σε έργα κατοικίας και εμπορικού χαρακτήρα, μιλούν στο alumini για την αξία και τις χρήσεις του αλουμινίου στην εσωτερική διακόσμηση – και όχι μόνο.
Ποιες είναι οι βασικές ιδιαιτερότητες του αλουμινίου ως υλικού εσωτερικής αρχιτεκτονικής, τόσο λειτουργικά όσο και αισθητικά, και πώς τις ενσωματώνετε στις σχεδιαστικές λύσεις/προτάσεις σας;
Οι εταιρείες αλουμινίου προσφέρουν πλέον εξειδικευμένες κατασκευές που αφορούν όχι μόνο στο εσωτερικό, αλλά και στο σύνολο των κτιρίων, δηλαδή στις όψεις και στον περιβάλλοντα χώρο. Με αυτόν τον τρόπο μάς “λύνονται τα χέρια”, καθώς μπορούμε να επιτύχουμε μια σχεδιαστική “συνέπεια” στη σύνθεση των όψεων, ενώ παράλληλα, ένα ικανό συνεργείο μπορεί να αναλάβει “όλο το πακέτο” έχοντας μια πολύ καλή συνολική εικόνα του έργου.
Η επιλογή των επιμέρους στοιχείων αλουμινίου (που απαρτίζουν τεράστιο ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα) και η συνεννόηση με το συνεργείο για τις λεπτομέρειες της κατασκευής (μαρμαροποδιές, πάχη τοίχων κ.τ.λ.), αποτελεί σήμερα, όπως ποτέ άλλοτε, ένα πολύ σημαντικό και χρονοβόρο στάδιο της μελέτης εφαρμογής και της επίβλεψης αντίστοιχα. Αποτελεί φυσικά και ένα σημαντικό κεφάλαιο στον προϋπολογισμό της κατασκευής, επομένως οι επιλογές πρέπει να γίνονται με σύνεση.
Έχουμε λοιπόν καταρχάς, τα κουφώματα αλουμινίου τα οποία χρησιμοποιούμε κατεξοχήν στο 90% των έργων μας (αντί των ξύλινων κουφωμάτων για παράδειγμα, τα οποία έχουν εφαρμογή σε κτίρια με παραδοσιακό χαρακτήρα). Οι κυριότεροι λόγοι αυτής της επιλογής: α) η αντοχή μέσα στον χρόνο (κάτι που οι πελάτες γενικά, δεν διαπραγματεύονται), β) οι θερμομονωτικές και ηχομονωτικές ιδιότητες του υλικού, οι οποίες σε συνδυασμό με τους νέους τρόπους δόμησης εξοικονομούν πολύτιμη ενέργεια, γ) η αίσθηση της ασφάλειας και δ) η ευρεία χρήση και τεχνογνωσία των ελληνικών συνεργείων που κάνουν τις εφαρμογές αυτές εφικτές.
Έπειτα, όπως αναφέρθηκε στην αρχή, έχουμε πλέον την επιλογή από μια γκάμα επιπρόσθετων καλοσχεδιασμένων κατασκευών από αλουμίνιο που, όταν το επιτρέπει ο προϋπολογισμός, επιλέγονται από τους πελάτες λόγω αντοχής (αντί π.χ. των σιδηροκατασκευών). Μιλάμε για κατασκευές όπως θύρες ασφαλείας, επενδύσεις, εσωτερικά διαχωριστικά, περιφράξεις & αυλόπορτες και πέργκολες, που συνεισφέρουν στο συνολικό, τελικό, αισθητικό αποτέλεσμα.
Τέλος, θα θέλαμε να αναφέρουμε την εξέλιξη στους χρωματισμούς των κατασκευών από αλουμίνιο. Με μια μικρή αύξηση στο γενικό κόστος, είναι χαρά να διαλέγεις ανάμεσα σε τόσους κωδικούς για χρώματα και υφές. Η επιλογή ενός ταιριαστού χρώματος και υφής (ύστερα από τα απαραίτητα δείγματα), μπορεί να εκτοξεύσει τον χαρακτήρα ενός κτιρίου, ενώ εσωτερικά, να δώσει έναυσμα για επιπλέον παιχνίδι με τα χρώματα και τις υλικότητες.
Το αλουμίνιο προσφέρει ευελιξία και εργονομία. Πώς το χρησιμοποιείτε για να εξυπηρετηθούν ανάγκες όπως ο φυσικός φωτισμός, η χωρική διαρρύθμιση ή η ανθεκτικότητα στον χρόνο;
Δίνουμε τεράστια σημασία στην επιλογή των κατάλληλων τύπων κουφώματος, ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του κάθε χώρου που σχεδιάζουμε ξεχωριστά. Υπάρχουν πολλές παράμετροι φυσικά: αν πρόκειται για σχεδιασμό εκ νέου ή διαρρύθμιση, αν το επιτρέπει ο σκελετός του κτιρίου, αν μιλάμε για αστική ή εξοχική τοποθεσία κ.τ.λ. Για ένα αστικό καθιστικό, για παράδειγμα, χαιρόμαστε που είναι πλέον εφικτές οι μεγάλες διαστάσεις των θυρών αλουμινίου και έτσι μπορούμε να δημιουργούμε εύχρηστα περάσματα σε εξωτερικούς χώρους. Μια πιο ασυνήθιστη επιδίωξή μας, όταν ο χώρος του καθιστικού το επιτρέπει, είναι ο σχεδιασμός κάποιου στενόμακρου παράθυρου στο ύψος του ανθρώπου, που σκοπό έχει να καδράρει την εξωτερική θέα. Μεγάλη προσοχή δίνουμε και στον σχεδιασμό των υπνοδωματίων, ώστε από τις θέσεις των κρεβατιών να μπορεί κάποιος να βλέπει έξω. Σε κάθε περίπτωση πάντως, οι θέσεις των κουφωμάτων πρέπει, εκτός από τα αυτονόητα (φυσικό φωτισμό και αερισμό), να εξυπηρετούν και τους χρήστες ώστε αυτοί να νιώθουν ασφαλείς και συγχρόνως να έχουν πρόσβαση για την καθαριότητα και συντήρησή τους.
Τα κουφώματα καθαυτά, όπως όλοι γνωρίζουν, μπορούν να είναι επάλληλα, χωνευτά ή ανοιγόμενα/ανακλινόμενα. Υπάρχει δυνατότητα επιλογής ακόμα και στο πάχος ενός προφίλ ή το φινίρισμα, πράγμα που επηρεάζει το ύφος του έργου που θέλουμε να επιτύχουμε. Αν και ως επί το πλείστον εμείς επιλέγουμε λιτές γραμμές για τα προφίλ, υπάρχουν και περιπτώσεις που θα ζητήσουμε μια ειδική επεξεργασία, για παράδειγμα κάποιο σχεδιασμό με πλήρη τμήματα (για να εξυπηρετήσουμε ίσως κάποια συνθετική ανάγκη της όψης) ή σχεδιασμό με πυκνό κάνναβο (για κάποιο σταθερό κούφωμα με πιο “ρετρό” αισθητική).
Τα κουφώματα μπορούν να έχουν και ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά που πολλοί πελάτες επιθυμούν όπως, ιδιαίτερα κλειδώματα και ηλεκτρονικούς χειρισμούς, και φυσικά συνδυάζονται με διάφορα συστήματα σκίασης (ρολά & παντζούρια), με σίτες (πλισέ, κάθετης ή οριζόντιας κίνησης) και με κιγκλιδώματα ασφαλείας. Ο σκιασμός και οι σίτες ειδικότερα, είναι πιστεύουμε αναπόφευκτες κατασκευές στον ελλαδικό χώρο, καθώς παίζουν τεράστιο ρόλο στη δημιουργία άνετων συνθηκών για τους παρατεταμένους ζεστούς μήνες.
Ποια είναι η γενική σχεδιαστική φιλοσοφία σας στην αρχιτεκτονική εσωτερικού χώρου; Τι θεωρείτε βασική αξία;
Βασικότερο όλων στον σχεδιασμό των έργων που μας αναθέτουν, θεωρούμε την αρμονική αλληλουχία των χώρων. Αν μπορούσαμε να συνοψίσουμε, ιδανικά, θα θέλαμε πάντα να χαράζουμε καθαρές “φυγές” από και προς τα έξω, ενδιαφέρουσες πορείες από τον έναν χώρο στον άλλο και εκπλήξεις στην οπτική επικοινωνία των χώρων μεταξύ τους. Όταν μιλάμε δε για σχεδιασμό κτιρίων από την αρχή, ο προσανατολισμός του κάθε χώρου παίζει προφανώς τον πρωτεύοντα ρόλο στη σύνθεση. Λέγοντας προσανατολισμό δεν εννοούμε μόνο σε σχέση με τον Βορά-Νότο, αλλά και σε σχέση με τον δρόμο, τα όμορα οικόπεδα και γενικότερα το δομημένο περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται το έργο. Θα προτιμηθούν τα ανοίγματα προς Ανατολή και Νότο και θα επιδιωχθεί η διαμπερότητα για τη δημιουργία άνετων συνθηκών. Η θέση της εισόδου και των πιθανών κλιμακοστασίων θα επιλεχθούν με μεγάλη προσοχή, ώστε να έχουμε σωστές κυκλοφορίες και ζώνες λειτουργιών. Οι βοηθητικοί χώροι θα προβλεφθούν σε σημεία λιγότερο ευνοϊκά ως προς τον φωτισμό, ώστε να δοθεί προτεραιότητα στους κύριους χώρους. Κάθε χώρος σχεδιάζεται, άλλωστε, ξεχωριστά σε κλίμακα 1/20, ώστε να γίνεται σωστή επεξεργασία και επιλογή υλικών. Προσπαθούμε να δημιουργούμε γοητευτικούς χώρους μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια και ιδανικά, να “καλούμε” στοιχεία φύτευσης. Αν ο κτιριοδομικός κανονισμός δεν ήταν τόσο αυστηρός, θα σχεδιάζαμε συνέχεια εσωτερικές αυλές με υπέροχα κουφώματα γύρω από αυτές!
Από τα έργα σας, ποιο σας αντιπροσωπεύει περισσότερο; Ποιο θεωρείτε ότι αποτυπώνει ιδανικά την αισθητική και την προσέγγισή σας και γιατί;
Θα σταθούμε σε ένα έργο μας που, αν και έχει υλοποιηθεί αρκετά παλιότερα, συνοψίζει τις βασικές αρχές του σχεδιασμού που ακολουθούμε στο γραφείο μας. Επιπλέον, είναι κατάλληλο στο πλαίσιο της συζήτησής μας, καθώς ο σχεδιασμός των κουφωμάτων (και το χρώμα που επιλέξαμε) διαμορφώνει την ταυτότητα του κτιρίου. Πρόκειται για μια διώροφη κατοικία με υπόγειο σε ένα χωριό του νομού Βοιωτίας, την οποία σχεδιάσαμε εξαρχής μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια και ονομάσαμε «αποθήκη 2». Μας τιμάει ιδιαιτέρως η ανάθεση και η εμπιστοσύνη που μας δόθηκε από τον ιδιοκτήτη που αντιπροσωπεύει την Αγροτική δύναμη της περιοχής και θέλησε μια σύγχρονη κατοικία για την οικογένειά του. Η συνολική επιφάνεια του κτιρίου είναι 160 τ.μ. σε ένα πολύ ιδιαίτερο οικόπεδο 415 τ.μ. με πλάτος μόλις 7μ. Η κατασκευή του λιτού, διαμπερή και στενόμακρου κτιριακού όγκου (πλάτους 6μ.), ολοκληρώθηκε το 2014. Χαρακτηρίζεται από την κύρια όψη του και συγκεκριμένα από ένα κούφωμα διπλού ύψους με ρολό βιομηχανικού τύπου. Τέτοια ρολά συναντιούνται σε όλες σχεδόν τις κατοικίες της περιοχής στην ισόγεια στάθμη τους, καθώς χρησιμοποιούνται ως αποθήκες και χώροι στάθμευσης αγροτικών μηχανημάτων. Αν και στη δική μας περίπτωση οι ανάγκες αυτές εξυπηρετούνται στη στάθμη του υπογείου, κρατήσαμε την “αναφορά” του βιομηχανικού ύφους.
Η Χριστίνα Πλαΐνη σπούδασε Αρχιτεκτονική, ολοκληρώνοντας το πτυχίο Bachelor στο University of Westminster (1993-1996) και το Diploma στο University of East London (1997-1999). Παράλληλα, παρακολούθησε προπαρασκευαστικό τμήμα Art Foundation με ειδίκευση στο Film & Video στο University of Westminster (1992-1993). Αρχικά συνεργάστηκε με το αρχιτεκτονικό γραφείο «Α66 Εργαστήριο Αρχιτεκτονικής Δ. & Σ. Αντωνακάκη & ΣΙΑ Ο.Ε.» (1996-1997, 1999-2004), ενώ από το 2004 έως σήμερα ηγείται της μελετητικής ομάδας του «αρχιτεκτονικού γραφείου 3».
Η Νικολέττα Δρίτσα σπούδασε Interior Architecture, ολοκληρώνοντας το πτυχίο Bachelor of Arts στο Middlesex University – Αθηναϊκός Καλλιτεχνικός Τεχνολογικός Όμιλος (1997-2001). Αρχικά συνεργάστηκε με το αρχιτεκτονικό γραφείο «Α66 Εργαστήριο Αρχιτεκτονικής Δ. & Σ. Αντωνακάκη & ΣΙΑ Ο.Ε.» (2000-2004), ενώ από το 2004 έως σήμερα ηγείται της μελετητικής ομάδας του «αρχιτεκτονικού γραφείου 3».
© 2023 Alumini. All rights reserved.
Developed & Designed by Energy Marketing