Αλουμίνιο: Αισθητική, λειτουργικότητα και αειφορία

Το αλουμίνιο, ένα από τα πλέον ευέλικτα και πολυδιάστατα υλικά, προσαρμόζεται εύκολα και αποτελεσματικά στις λειτουργικές και αισθητικές απαιτήσεις σχεδόν κάθε αρχιτεκτονικού έργου με πολλαπλά οφέλη: περιβαλλοντικά, ενεργειακά και οικονομικά.

Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί βασική προτεραιότητα, ιδίως μετά τον καθορισμό των 17 Παγκόσμιων Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Η βιωσιμότητα αποτελεί στόχο και στην κατασκευή κτιρίων, όπου η χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών θεωρείται απαραίτητη.

Ένα από τα πλέον βιώσιμα υλικά είναι το αλουμίνιο: ένα σχετικά νέο μέταλλο, που παράχθηκε για πρώτη φορά το 1854. Το αλουμίνιο είναι ανανεώσιμο υλικό και μπορεί να ανακυκλώνεται συνεχώς χωρίς να υποβαθμίζεται η ποιότητά του. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Αλουμινίου, υπολογίζεται ότι το 75% περίπου του αλουμινίου που έχει παραχθεί από την πρώτη βιομηχανική παραγωγή του το 1886, εξακολουθεί να χρησιμοποιείται μέχρι σήμερα.

Από ανακυκλωμένες πρώτες ύλες

Περισσότερο από το μισό αλουμίνιο που παράγεται σήμερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση προέρχεται από ανακυκλωμένες πρώτες ύλες, μία τάση που φαίνεται να αυξάνεται συνεχώς. Η ενέργεια που απαιτείται για την ανακύκλωση του αλουμινίου αναλογεί περίπου στο 5% εκείνης που απαιτείται για πρωτογενή παραγωγή, με προφανή οφέλη για το περιβάλλον. Η ελληνική βιομηχανία έχει τη δυνατότητα για ανακύκλωση του συνόλου σχεδόν του παραγόμενου scrap αλουμινίου στη χώρα και την ανάκτηση πρώτης ύλης μετάλλου, εξαιρετικής ποιότητας, με πολλαπλά οφέλη τόσο περιβαλλοντικά και ενεργειακά όσο και οικονομικά.

Πώς μια επιχείρηση γίνεται βιώσιμη

Το αλουμίνιο είναι ένα ευέλικτο και πολυδιάστατο υλικό που προσαρμόζεται εύκολα και αποτελεσματικά στις απαιτήσεις σχεδόν κάθε αρχιτεκτονικού έργου, γι΄ αυτό άλλωστε η ζήτησή του είναι αυξημένη. Για να ανταποκριθούν στην πρόκληση της αυξημένης ζήτησης και της ταυτόχρονης ανάγκης για μικρότερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος, οι επιχειρήσεις έχουν εντάξει στη λειτουργία τους υπεύθυνες πρακτικές που τις καθιστούν βιώσιμες.

Πώς, όμως, μπορεί μια επιχείρηση να εντάξει τη βιωσιμότητα στην κουλτούρα της; Την απάντηση έδωσε στο 15ο Συνέδριο «Αλουμίνιο & Αρχιτεκτονικές Κατασκευές» ο Παναγιώτης Σκιαδάς, Sustainability Senior Director της Viohalco: «Η βιώσιμη επιχειρηματικότητα δε βλέπει τα πράγματα βραχυπρόθεσμα. Κοιτάζει μακριά, κοιτάζει το μέλλον, ποιες είναι οι ανάγκες της κοινωνίας και τι μπορούν να κάνουν οι επιχειρήσεις για αυτές. Η βιώσιμη επιχειρηματικότητα απαιτεί να κατανοήσουμε τις επιπτώσεις από τη λειτουργία μιας επιχείρησης, από πού προμηθευόμαστε τις πρώτες ύλες μας και τι κάνουν τα προϊόντα μας, με ποιον τρόπο, δηλαδή, συμβάλλουν προς την ενεργειακή μετάβαση. Πώς θα είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον». Σημασία για τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης έχουν, όμως, και τα κτίρια που τη στεγάζουν, τα οποία θα πρέπει να ακολουθούν τις αρχές της αειφορίας, αφού τα υλικά κατασκευής συμβάλουν κατά 40% στο αποτύπωμα που αφήνει ένα κτίσμα κατά τον κύκλο ζωής του. Το αλουμίνιο αποτελεί μια από τις καλύτερες επιλογές, αφού είναι ένα υλικό-πρότυπο για την κυκλική οικονομία και επιπλέον η χρήση του στις προσόψεις κτιρίων μπορεί να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας έως και 50%.

Η δύναμη των καταναλωτών

Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι επιχειρήσεις πρέπει είναι βιώσιμες για τις ίδιες, για την κοινωνία και το περιβάλλον αλλά και για τον καταναλωτή. Όπως έδειξε μια πρόσφατη έρευνα της Bain & Company, οι καταναλωτές πλέον δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στις πολιτικές των επιχειρήσεων απέναντι στον περιβάλλον. «Λίγο πολύ η έρευνα της Bain & Company λέει ότι τα brands με τη μεγαλύτερη βαθμολογία στη βιωσιμότητα έχουν έως και 10 φορές υψηλότερη αύξηση εσόδων από τα παραδοσιακά. Ένας αυξημένος αριθμός καταναλωτών αναφέρει ότι το ESG βρίσκεται μεταξύ των κριτηρίων αγοράς τους, με το 14% να λέει ότι είναι το κορυφαίο κριτήριό τους. Ένα ακόμη 27% των καταναλωτών κατατάσσει τον πλανήτη ως την τρίτη πιο σημαντική προτεραιότητά του, μετά την υγεία και την ποιότητα. Η έρευνα επίσης έδειξε ότι περισσότερο από το 70% των καταναλωτών είναι πρόθυμοι να πληρώσουν παραπάνω, περίπου 10% – 25%, για τη βιωσιμότητα», εξήγησε ο Σωκράτης Ξανθόπουλος της Energy Marketing στο 15ο Συνέδριο «Αλουμίνιο & Αρχιτεκτονικές Κατασκευές».

Επομένως, η επιλογή μιας επιχείρησης να ακολουθήσει τις αρχές της βιωσιμότητας, δημιουργεί μια κατάσταση win win για όλους, αφού βγαίνουν κερδισμένοι και οι καταναλωτές και οι εργαζόμενοι και η επιχείρηση και η κοινωνία συνολικά. Όπως εύστοχα είπε ο κ. Σκιαδάς: «Αν δεν είμαστε καλύτεροι προς την κοινωνία, τους εργαζόμενους, τον πλανήτη, την τοπική κοινωνία, δε θα έχουμε κόσμο να δουλέψει για εμάς. Σε κάθε επιχείρηση τα ουσιαστικά θέματα διαφοροποιούνται. Κοιτάζουμε μακροχρόνια και βλέπουμε τη μεγάλη εικόνα».

16ο Συνέδριο alumini
«Αλουμίνιο & Αρχιτεκτονική»


Βραβεία «Αλουμίνιο & Αρχιτεκτονική»